Søvnløshed

Hvad er søvnløshed?

Søvn er en essentiel del af livet og det at trives i hverdagene. Hvis ikke man får en ordentlig søvn er man uden energi, bliver lettere irritabel og man får generelt ødelagt resten af sin dag. Det kan føles rigtig hårdt, så søvnløshed er et stort problem for den enkelte, der både går ud over en selv og dem omkring en. Søvnløshed som helhed er karakteriseret ved at det enten er svært at falde i søvn eller at forblive sovende igennem hele natten. Det kan altså være forskelligt fra person til person hvordan det opleves. Af samme årsag kan det være svært at vurdere hvornår en person lider af søvnløshed eller ej.

Søvnløshed i Danmark

Søvnløshed som også kaldes insomni er en udbredt lidelse blandt danskerne. Undersøgelse viser at op mod 15% af danskerne lider af søvnløshed i forskellig grad, hvilket går svært udover deres livskvalitet og velbefindende. Det betyder ligeledes at mange danskere tager medicin eller særlige kosttilskud for at forbedre deres søvn, hvilket for mange ikke er en holdbar løsning i længden.

Hvad kan søvnløshed skyldes?

Der kan være mange årsager til at man oplever søvnløshed i perioder eller kronisk. Man skelner mellem akut og kronisk søvnløshed og den akutte søvnløshed skyldes ofte stress, bekymringer, kriser eller sorg. Kronisk søvnløshed som er længerevarende kan skyldes ting som en depression eller anden psykiatrisk lidelse. Medicin der ikke er relateret til søvnudfordringerne kan også have indflydelse på søvnen. Derfor kan det være fornuftigt at afdække med sin læge om der kan være andre årsager. Derudover kan insomni også skyldes mere almindelige ting såsom uhensigtsmæssige vaner. Så for at opsummere kan nogle af årsagerne til søvnløshed/insomni være:

  • Stress
  • Bekymringer
  • Kriser
  • Sorg
  • Depression
  • Spændinger
  • Uhensigtsmæssige vaner
  • Søvnapnø
  • Medicin
  • Koffein (evt. for sen indtag heraf)
  • Lys

Koffeins indflydelse på søvnen

Det er almenkendt at koffein er med til at holde os vågne og at det er en dårlig idé at drikke koffeinholdige drikke såsom kaffe sent om aftenen. Faktisk bør man holde sig helt fra koffein efter kl. 17, da effekten er langvarig og selv hvis man er i stand til at falde i søvn, kan koffeinen have negativ indflydelse på søvnkvaliteten. Udover kaffe indholder the, sodavand og energidrikke også koffein. Så har du problemer med søvnen, anbefaler vi at du holder igen med disse drikke.

Lysets indflydelse på søvnløshed

Ligesom mørke hjælper os til at falde i søvn og opretholde en god søvn, så har lys den modsatte effekt. Det gælder både naturligt lys og skærmlys. Især skærmlys er vi i vores moderne samfund væsentligt mere udsat for end nogensinde før og ide digitale skærme udsender det man kalder blåt lys, som netop påvirker vores hjerne til at holde os vågne i ekstra lang tid. Det kan tage flere timer efter man ikke længere udsættes for blåt lys fra eksempelvis fjernsynet, computeren eller telefonen før hjernen producerer nok melatonin til at man kan falde i søvn. Udover at planlægge sin skærmtid mere hensigtsmæssigt, kan det anbefales at sove i et helt mørkt rum. Gerne med mørklægningsgardiner.

Søvnløshed og stress

Dårlig søvn, både den akutte insomni og den kroniske insomni, kan ofte skyldes stress. Stress medfører en lang række både psykiske og fysiske symptomer og søvnløshed er en af dem. Det er derfor vigtigt at tage hånd om problemerne og få løst årsagen til at de opstår. Psykomotorisk terapi er en yderst effektiv behandlingsform til både stress-relaterede lidelser og til søvnproblemer.

 

Søvnproblemer, søvnforstyrrelser og søvnløshed

Ofte stillede spørgsmål og svar

Er søvnløshed farligt?

Det kan være farligt at lide af søvnløshed, da det nemt går ud over ens koncentrationsevne i situationer hvor den er essentielt, eksempelvis i trafikken. Derudover estimeres det at 750 danskere hvert år dør som følge af søvnløshed. Så døjer man med lidelsen er det vigtigt at søge hjælp.

Er søvnløshed arvelig?

De fleste søvnrelaterede lidelser er ikke arvelige, men der findes mindst én der er direkte arvelig. Derudover kan man have andre lidelser der skaber søvnløsheden. Det er derfor vigtigt at få kortlagt det hele, så lidelsen behandles mest effektivt.

Søvnløshed, hvad kan man gøre?

Insomni (søvnløshed) kan behandles på mange måder. Først og fremmest er det fornuftigt at kortlægge sin døgnrytme, sine vaner og derefter justere på dem. Hvis du eksempelvis bemærker at du altid bruger din telefon eller ser tv i timerne op til at du skal sove, er det et godt sted at sætte ind. Vaner kan være svære at ændre på, men det er forsøget værd og for mange et bedre alternativ til medicin. Herudover har behandling med afspændning vist sig at være rigtig effektivt, som netop er en af de ting vi tilbyder her i Psykomotoriske Terapeuter København.