Har du søvnproblemer?

Har du søvnproblemer? 1

 

Du kender det godt. Du ligger i sengen, og inde i hovedet danser tankerne i ring. Du gennemgår alle punkter for hvad der kunne have forårsaget søvnløsheden. Drak jeg nu den kop kaffe efter kl.17? eller måske fik jeg ikke motioneret nok denne uge? Måske er det også for varmt i soveværelset? Skulle jeg alligevel have sagt noget til mødet i dag? Fik jeg sendt den mail?

 

Søvnproblemer rammer de fleste
Søvnproblemer rammer de fleste mennesker i kortere perioder i løbet af livet.
Det er en almindelig reaktion i perioder hvor man kan være særligt udfordret for eksempel i forbindelse med øget arbejdsmæssig belastning, tab, stress, sygdom, smerter etc.

Problemet opstår når denne akuttilstand med midlertidige søvnproblemer sætter sig fast og bliver en vanetilstand hvor du kommer ind i en ond cirkel med dårlig søvnkvalitet og som oftest også opbygger angst for ikke at kunne sove, for ikke at kunne klare dit arbejde, for ikke at kunne være der for din familie osv. Dette ses også ved langvarig stressbelastning.

Jeg har prøvet alt!
Mange af vores klienter med søvnproblemer, har prøvet rigtig mange ting for at komme tilbage til et godt søvnmønster. Og de fleste har rigtig godt styr på hvilke forudsætninger skal være opfyldt for at opnå en god nats søvn.

Herunder nul kaffe og nul skærm mindst tre timer inden sovetid, gå i seng og stå op på omtrent samme tidspunkt hver dag, sørg for en god madras og behagelig temperatur i soveværelset, husk at soveværelset ikke skal have flere forskellige funktioner, lidt motion i løbet af dagen, men ikke for tæt på sengetid, ikke se på klokken hvis du vågner om natten og så videre og så videre.

Giv slip og lad kroppen tage over
Hvad sker der så hvis man i stedet for at gå fra tanke til krop, går fra krop til tanke? Hvis man går den modsatte vej? Hvis man afspænder kroppen, så muskler og led er afslappede og kroppen er rolig, føles tung og slumrende, kan det så have indflydelse på tanketempoet?

Lige som tanketempoet har indflydelse på kroppen?

Svaret er heldigvis ja!

Slip grublerierne og sæt tempoet ned
Alle disse overvejelser, sovelisten der skal tjekkes og krydses af mentalt, forgår i frontallapperne. Den del af hjernen vi bruger på motorisk kontrol, sprog, opmærksomhed, hukommelse, bevidst tankegang og planlægning. Hvad har alle disse til fælles? De er aktive processer, og aktivitet understøtter netop ikke soveprocessen.

Ligesom man kan gruble over økonomi, krav fra familie eller arbejde og derved holde sig vågen, kan overoptagethed af søvnhygiejne også få os til at gruble.

Igennem vores søvnbehandling, lærer man at give slip, og at give sig selv fred og ro fra grublerierne. Du får mulighed for at synke tilbage i den krop og ubevidsthed som du også er og som søvnen består i.

For at vi skal falde i søvn, kræver det at tempoet bliver sænket, både krops- og tanketempo. Man kan sige at et højt tanketempo holder kroppen årvågen og anspændt, og for at falde i søvn kræver det at kroppen er afslappet, afspændt og rolig.

En god søvn – et godt liv
Vores søvnbehandling, som kan beskrives som en invitation til at give kroppen mulighed for at læne sig tilbage i ro og afspændthed. Vores klienter oplever at det regulerede kropstempo trækker tråde til tanketempoet som langsomt også gearer ned og følges med kroppen.
Når du endelig sover bedre har det gode søvnmønster en positiv effekt på dit øvrige liv, så både det mentale og kropslige overskud langsomt men sikkert vender tilbage.

Du er velkommen til at læse mere om søvnbehandling hos PMTK.

Alternativt kan du her læse generelt mere om søvnforstyrrelser og søvnproblemer.